ww
Obecnie budowany jest falochron i nabrzeże portowe. Jak poinformowała PAP spółka Polskie LNG, w tym roku zostaną wzniesione ściany obydwu budowanych zbiorników. Ich dach ma powstać w przyszłym roku.
Jak powiedział minister skarbu Aleksander Grad, który wizytował plac budowy, „Terminal LNG w Świnoujściu wraz z infrastrukturą do przesyłu gazu i połączeniami międzysystemowymi z innymi krajami tworzy ważny element zintegrowanej infrastruktury przesyłowej w tej części Europy”.
Przypomnijmy, że Gaz-System, który koordynuje budowę terminalu oraz odpowiada za budowę gazociągu Świnoujście–Szczecin (połączy on terminal z polskim systemem przesyłowym), podpisał w poniedziałek umowę na zakup rur do budowy tego gazociągu. Wartość kontraktu to prawie 61 mln zł netto.
Terminal do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego to największa i najważniejsza inwestycja, która ma poprawić bezpieczeństwo energetyczne Polski. Uznana przez Radę Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej za inwestycję strategiczną dla naszego kraju, umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską z dowolnego kierunku na świecie. Jest to pierwszy tego typu projekt w całej Europie Środkowo-Wschodniej i regionie Morza Bałtyckiego.
Polski operator systemu przesyłowego – Gaz-System odpowiada za koordynację projektu i przyłączenie terminalu do krajowej sieci przesyłowej. Uczestniczy także w finansowaniu przedsięwzięcia, a ponadto Gaz-System jest odpowiedzialny za wybudowanie i eksploatację gazociągu przyłączeniowego przy powstającym terminalu oraz gazociągu przesyłowego Świnoujście-Szczecin. Gaz-System jest również jest właścicielem spółki Polskie LNG SAm która została powołana do budowy i eksploatacji terminalu LNG.
Podstawowe dane dotyczące terminalu LNG:
- przepustowość: 5 mld m3
- termin realizacji – 2014 rok
- elementami projektu są: nowy falochron na Morzu Bałtyckim; infrastruktura portowa do obsługi statków LNG; gazociąg przyłączeniowy Szczecin-Świnoujście oraz terminal LNG
W terminalu LNG w Świnoujściu planowana jest budowa dwóch zbiorników o standardowej wielkości - takich, jakie są stosowane w innych terminalach na świecie, tj. o pojemności 160 tys. metrów sześciennych.
Stosowana na całym świecie technologia LNG polega na transporcie gazu ziemnego w postaci skroplonej specjalnymi tankowcami tzw. metanowcami do terminali, gdzie surowiec poddawany jest procesowi regazyfikacji (czyli ponownego przekształcenia w gaz poprzez ogrzanie). W takiej postaci surowiec przesyłany jest krajową siecią gazociągów do dowolnych odbiorców. W pierwszym etapie eksploatacji terminal LNG pozwoli na odbiór 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie. W kolejnym etapie, w zależności od wzrostu zapotrzebowania na surowiec, możliwe będzie zwiększenie zdolności regazyfikacyjnej do 7,5 mld m3, co stanowi około 50 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce (obecnie nasz kraj zużywa ok. 14 mld m3 gazu rocznie).
Na świecie funkcjonuje obecnie 67 terminali LNG. Najwięcej jest ich w Japonii – 24. W Europie mamy19 terminali LNG. Liderem pod tym względem jest Hiszpania.